söndag 8 januari 2012

Cavaliertips

...eller egentligen lite hundtips allmänt. Från mitt perspektiv såklart ;-)

Vad kräver en cavalier? Dagligen? Veckovis? 

Heidi under sitt livs äventyr: Fjällräven Classic 2011.
En cavalier nöjer sig med det den får. Men så klart mår den bäst av aktivering. Vår Heidi älskar att vara ute. Vår vandring var det absolut bästa hon har gjort! Så lycklig har jag aldrig sett henne. Samtidigt älskar hon att mysa hemma. Att ligga på soffan bredvid oss verkar ibland det bästa i hennes liv. Dock låt oss säga detta:

Dagligen behöver hon motion eller rastning så klart. Hon behöver någon sorts aktivering, lek. Det kan finnas lata dagar men dom bör inte vara allt för många. Heidi så som de flesta hundar älskar att lära sig saker. Hunduppfostran är den bästa aktivering som finns. De flesta hundar är ivriga att lära sig så länge det väntar beröm och godis/lek.

Veckovis behöver hon dock en ordentlig promenad/jogg/cykeltur. Det mår åtminstone vår Heidi bra av. Hon älskar att kunna springa fritt, ströva omkring, nosa överallt. Det är dessutom ett mycket bra tillfälle att öva på inkallning, helt fritt från krav (OBS! ta hänsyn till lokala regler och allmänna bestämmelser). Cavalierer har en tendens att bli överviktig med tiden, tänk på det och motverka det med bra motion.
Bus i skogen med hussen.

Dagis? Hundvakt? Jobbar hemifrån?
Enligt lagen får hunden inte vara ensam mer än 6 timmar. Det försöker vi att efterleva. Eftersom både min man och jag jobbar så går Heidi på dagis. Det mår hon mycket bra av. Jag skulle rekommendera varje hundägare att lämna hunden på dagis lite då och då, oavsett om den har permanent passning hemma eller inte. Hunden lär sig ett socialt beteende som den inte lär sig någon annanstans. Den ingår i en flock och lär sig att hitta sin plats där. Den får självförtroende och blir samtidigt uppfostrat av andra hundar.
Heidi på dagiset med kompisen Ellie. Foto: Djurhusets hunddagis, Östertälje.
Vi började med dagiset när hon ca var 4 månader gammal. Upp till dess jobbade jag mycket hemifrån. I början var Heidi mycket blyg. Alla valpar får gå den nedersta vägen när de kommer in i den nya flocken. Men det var aldrig något problem. Hon var ödmjuk och "lyssnade" till vad "gamlingarna" hade att säga. Men ju äldre hon blev desto mer respekt fick hon. Nu vågar hon säga ifrån när något inte passar och tar anspråk på sina sovplatser.

Hon går på dagis 3 dagar i veckan. Den fjärde dagen kommer jag hem tidigare och den femte dagen är det min mans tur. Ibland får vi hjälp av vår familj och våra vänner när det kniper. Det fungerar mycket bra. Det kan dessvärre förekomma att vi inte hinner hem i tid. Hon har inga problem att hålla sig, har aldrig kissat inne. Om det är en tik-sak eller en cavalier-sak eller om det bara är Heidi vet jag inte. Så fort vi kommer hem är hon överlycklig och piper av glädje.

Jobbar jag hemifrån så ser jag att hon sover mycket. Har hört att en hund sover upp till 18 timmar per dygn. Hon sover ca fram till kl. 16. Efter det blir hon orolig och vill bli road.

Hur ser en vanlig dag med en cavalier ut?
Dagisdag
Morgonpromenad.
Dagis till kl. 18.00, kort rast vid dagiset.
Djup sömn på soffan, alternativ "tvångs"aktivering, tex joggning. Mys och kärlek.
Sista rastning vid ca 23.00
Djup sömn.

Icke dagisdag
Morgonpromenad.
Kl. 15.00 lång rast. Kast av pinnar, diverse.
Lek och vila hemma. Mys och bus med en pigg och mysig cavalier. Joggning.
Sista rastning vid ca 23.00
Förhoppningsvis djup sömn.
Helt utmattat Heidi och husse.


När bör veterinären uppsökas?
Under valptiden finns en del vaccinationer som hunden måste ta, tex mot kennelhosta. Vill man ta med hunden utomlands så ska den rabiesvaccineras. Jag har åkt in med Heidi på akuten ett antal gånger för hon verkade må dålig. Det är väl så man gör med "det första barnet". Man är oerfaren. Men en andra gång skulle jag kanske ha mer is i magen. Inte en enda gång har det varit någon fara. Är man dock osäkert då bör man åka in. Hellre en gång för mycket än för lite. Försäkra din hund så slipper man dyra räkningar.

Cavalierer verkar få problem med deras ögon. Heidis ögon har lätt för att bli infekterat. Dessutom verkar hon vara pollenallergisk. På sommaren brukar jag sköljer hennes ögon dagligen med vanlig koksaltlösning.

Vad äter en cavalier?
Inte mycket i början som vi upptäckte. Nu äter hon ca 1,5 dl torrfoder 2 gånger/dag. Ibland får hon hemlagat, ris/potatis/pasta med morötter och kyckling, lite saltat. Hundarnas mat bör inte bytas för ofta, de har känsliga magar och tarmar. Va ytterst försiktig med vad hunden får från bordet. Ingen kryddstark mat, inga vindruvor, choklad, lök, vitlök. Uppfödaren har bra råd och tips.

Heidis torrfoder kommer faktiskt från den lokala ICA-affären. Det är vanlig pedigree-foder. Vår förra hund blev 16 år gammal, utan krämpor, på Frolic som bas. Frågar man efter Frolic i en hundbutik så tycker dom inte alls om det - för fet. Provar dig fram men den dyraste maten behöver inte vara den bästa.

Kroppshygien
Borsta tänderna någon gång i veckan. Helst dagligen skulle veterinären och uppfödaren nu säga men det efterlevs nog inte av många. Jag använder faktiskt en vanlig barntandborste och hundtandkräm med köttsmak. Det går så fint så.

Borsta pälsen ett par gånger i veckan. Cavalierer (särskild tikar tror jag) tappar mer hår än jag trodde från början. Dessutom får dom lätt tovar bakom öronen, under armarna, på baken. Jag brukar dra isär tovarna först och sedan borstar jag bort det sista. Är det allt för mycket så klippar jag lite.

Klipp klorna regelbundet. En liten bit var 3:e vecka kanske? Börjar med detta så fort du får hem valpen. Låtsas att klippa klorna så att valpen vänjer sig vid proceduren.

"Undersök" hunden regelbundet. Hunden lär sig att man får ta på den överallt och dessutom upptäcker man saker fort. Så upptäckte jag tex att Heidi hade löss! Dessutom älskar hundarna dessa kroppsundersökningar, men bara om dom är vana.

Kontrollera öronen regelbundet, gör rent försiktig om det samlats för mycket vax.

Tvätta hunden bara om det är nödvändig. Hundarna har ett naturligt skydd i pälsen som - enligt mig - inte bör tvättas bort i onödan. Jag brukar dock spola av/tvätta Heidis tassar och magen efter en grisig och lång promenad eller joggingrunda.
Heidi njuter av att bli fönat efter ett bad... nej väntar.
Denna gång kom hon bara för att bli fönat, hon var inte ens lite blöt :)
Cavalierer ska inte klippas. Det gäller när man vill ställa ut sin hund. Jag brukar klippa Heidis tassar på vintern så att inte onödig mycket snö fryser fast och skadar hennes trampdynor.

Hunden ska vara rent och välvårdad.

Kläder?
Visst har Heidi kläder. Jag tycker det är roligt med det. Hon har både fest-fina och funktionella kläder. Det händer att hon fryser, särskild när det är rått ute och man står stilla någonstans. När det är som kallast så har hon en fleece-overall. Den hjälper dock bara till viss del. Det bästa är att motionera henne då.
Heidi med klänning på sin 1-års dag. Foto: Djurhusets hunddagis.

Vad mår en cavalier bra av? När är den balanserad och hängiven?
Aktivering och kärlek. Behandla hunden som vilken familjemedlem som helst. Men glöm inte att det är en hund och inget barn. Då mår den bäst. Slå ALDRIG din hund. Det är ett absolut no-no! Jag mår så dålig när jag ser grannen slår och sparka på sin schäfer. Det är fruktansvärd. Går en valpkurs och fortsätt - om nödvändig - med ytterligare lydnadskurser. Sätt klara och tydliga regler från början och vik inte.

Vad kan du räkna med när du tar hem en cavalier?
En fantastisk trevlig och vänlig hund som har otrolig mycket kärlek att ge. En tålmodig hund. En hund som lämnar hår precis överallt! En hund som hittar på tokigheter och som gör saker där man bara gapar och skapar på huvudet. En hund som hänger på nästan allt du gör. En nyfiken och barnvänlig hund. Helt enkelt den bästa rasen som finns :D


3 kommentarer:

  1. Mycket bra info Annette! :-) Tackar så mycket vi kommer att titta på din cavalier -blogg hädan efter!

    Ha det gött,

    /Patrik

    PS. Cavalierer verkar vara väldigt fina hundar, så också din Heidi! :-)) DS.

    SvaraRadera
  2. Hej, jag har en cavalier hane på 2,5 år och han är helt enkelt super gosig :) Vi tävlar i agility och freestyle.
    Skulle bara tipsa dig att byta foder pedigree är inte bra alls. Min går på orijen och det fungerar utmärkt. Vill inte låta negativ men bara ett litet tips :) Hoppas att du har det bra.
    Här kan du läsa lite :)
    http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=1&t=25687

    Ha en bra dag och en fin blogg du har

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer och tips. Jag är inte så aktiv med denna blog men uppskattar att ni tittar in lite då och då.
    Mille och matte, tack för tipset om fodret och länken.
    /Annette

    SvaraRadera